Fietsen met elektrische ondersteuning hebben gemeen dat ze het fietsen een stuk makkelijker maken. Het maakt niet uit welke soort elektrische fiets je hebt, e-bikes zijn de perfecte investering als je een extra zetje in de rug wilt of als je niet bezweet op het werk wilt aankomen. Zo wordt een e-bike een vervanger voor de auto. Een elektrische fiets is niet alleen gezonder, maar dus ook goedkoper en goed voor het milieu.
De plaats waar de elektromotor gevestigd is noemen we de motorpositie. Dat kan op drie verschillende plekken zijn, voornamelijk op het achterwiel, op het voorwiel of op bij de trapas (midden). Zo heb je daardoor een e-bike met een achterwielmotor, een voorwielmotor en of een middenmotor.
Momenteel is er heel veel keuze op het gebied van e-bikes. Dit maakt jouw keuze alleen maar moeilijker. Wel zien we dat er steeds meer wordt gekozen kiest voor een elektrische fiets met voorwielmotor.
Elektrische fietsen met voorwielmotor
Een voorwielmotor wordt meestal gebruikt bij fietsen die geschikt zijn voor het fietsen in de stad. Denk hierbij aan huis- werkverkeer of wanneer er boodschappen gedaan moeten worden.
Bij elektrische fietsen met een voorwielmotor zit de motor gevestigd op het voorwiel. Hierdoor heb je het gevoel dat je vooruit getrokken wordt. Dit is de meest gebruikte aandrijving voor elektrische fietsen.
Sommige mensen denken dat een voorwielmotor minder kracht levert, dit is niet helemaal zo aangezien je met een voorwielmotor als het ware vooruit wordt getrokken.
Zoals de andere motoren heeft een elektrische fietsen met voorwielmotor bepaalde voor en nadelen. Lees verder en kom erachter.
Voordelen en nadelen van de voorwielmotor
Elektrische fietsen met voorwielmotor zijn meestal goedkoper dan e-bikes met een achterwielmotor of een middenmotor. Tijdens het fietsen drijf jij de achterwiel aan via de ketting, terwijl de motor het voorwiel aandrijft. Omdat de voorwielmotor de fiets vooruit trekt, fiets je met deze soort fietsen degelijker en betrouwbaarder.
De voorwielmotor is heel kwalitatief en geeft je de juiste ondersteuning als je wegrijdt in elke versnelling. Ook is een voorwielmotor veel minder onderhoudsgevoelig, ook als je zonder ondersteuning fiets is dit erg licht. Met een elektrische fietsen met voorwielmotor is het mogelijk om zonder transportondersteuning te fietsen.
Een voorwielmotor is heel goed te combineren met zowel naaf als derailleurversnelling en alle soorten kettingkasten (gesloten, half open of open kasten).
De elektrische fiets met een voorwielmotor is onopvallend en is bijna niet te onderscheiden van een normale fiets.
Aan de andere kant voelt een voorwielmotor wat zwaarder aan en is de kans van vallen wat groter. Ook maakt de voorwielmotor meer geluid in vergelijking met de andere motoren. Wanneer je op een gladde grond fietst heb je snel last van het doorslippen van de wielen (wielspin). Door het gewicht in het voorwiel kan sturen iets lastiger en zwaarder zijn dan bij gewone fietsen. Ook is een elektrische fiets met motor aan de voorwiel lastiger op te tillen aan de voorkant.
Rijgedrag en rijervaring elektrische fiets met voorwielmotor
Uit onderzoek is gebleken dat de voorwielmotor een hele andere fietsbeleving en fietservaring biedt dan de andere soorten motoren. De voorwiel komt voornamelijk al in beweging wanneer de trappers in beweging komen, en daarbij is geen trapkracht vereist. Je hoeft in principe dus totaal geen kracht te zetten op de pedalen om vooruit te komen op de elektrisch fiets. Natuurlijk speelt de instelling van de trapondersteuning en de gekozen versnelling ook een rol in hoeveel kracht je moet zetten. Hoe meer je de fiets laat werken, hoe meer batterij en energie dat kost.