Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van elektrische fietsen met middenmotor sinds 2014 flink is gestegen. De reden hiervan is omdat het voor fabrikanten en gebruikers veel voordelen oplevert. Zo kopen de fabrikanten een geheel set in bestaan uit motor, accu, bediening, motormanagement en display en bouwen die samen met de fiets die ze zelf produceren. Deze onderdelen worden bij verschillende merken zoals Panasonic, Yamaha, Bosch en TranzX ingekocht.
De fabrikanten van de middenmotoren specialiseren zich in het maken van unieke middenmotoren.
Voor de consument is het prettig om een elektrische fiets met middenmotor te rijden omdat de motor dan een stuk netter weggewerkt is. De fiets kan dan voorzien worden van naafversnelling of derailleur. De motor geeft de berijder en juiste ondersteuning op de trapas. De middenmotor en de trappers zijn allebei verbonden met deze trapas die de krachten overbrengt via de ketting naar de achterwiel.
Geluid van een elektrische fiets met middenmotor
Elektrische fietsen met middenmotoren maken minder geluid dan elektrische fietsen met voorwielmotoren of achterwielmotoren. De middenmotoren hebben een aantal tandwielen die bijna geen geluid maken. Sommige middenmotoren maken meer geluid dan de anderen. Dit is afhankelijk van de fabrikant.
Een aantal mensen vindt elk geluid die een elektrische fiets maakt al heel vervelend. Het is beter om dit zelf te ervaren en dan te oordelen. Maak gebruik van testritten om erachter te komen of je het geluid hinderlijk vindt.
De voordelen
Het is zeker een aanrader om te kiezen voor een elektrische fiets van middenmotor. Het grootste voordeel ervan is omdat het gewicht van de motor precies in het midden van de fiets zit waardoor je een beter fietsgedrag hebt. De motor is netjes weggewerkt naast de trappers. De motor drijft de wiel niet aan, maar de pedalen. Dit optimaliseert de trap ervaring en wordt door veel mensen als zeer comfortabel ervaren. Een elektrische fiets met middenmotor is lichter en zijn banden zijn makkelijker te plakken en te vervangen.
De kracht van de middenmotor komt op de achterwiel en voelt heel natuurlijk. Ook voelt de transportondersteuning heel natuurlijk aan omdat de motor de kracht op de trapas uitoefent en samen met de kracht van de trappers samenkomt.
Met een elektrische fiets met middenmotor is het mogelijk om een gesloten kettingkast met naafversnelling en derailleur te hebben.
Er wordt het vaakst voor een e-bike met zo’n soort motor gekozen omdat deze een fijnere fietservaring bieden en de motor op een gemakkelijke en mooie plek is gemonteerd op de fiets.
Elektrische fiets met middenmotor wordt het meest gekozen
Uit onderzoek zien we dat elektrische fiets met middenmotor het meest wordt gekozen. Elke jaar is er een flinke groei te merken in deze aankopen. Het stijgende gebruik van de e-bike met middenmotor zien we terug in de dalende gebruik van de voor- en achterwielaandrijving op nieuw verkochte elektrische fietsen.
Middenmotor rijervaring
Uiteindelijk draait het allemaal om de rijervaring wanneer je een fiets gebruikt. Bij elektrische fietsen met middenmotor wordt de algemene rijervaring vaak genoeg het best beoordeeld door de gebruikers. Er zitten ook nog verschillen in de ervaring binnen de e-bikes met middenmotor. Zo vragen er vele of hoe de trapondersteuning gereguleerd wordt, door middel van de rotatiesensor of trapkracht.