Soorten elektrische fiets
Pedelec
De Pedelec is de populairste soort elektrische fiets. Het zijn fietsen met een accu, waarbij de fietser wel zelf moet trappen. Er komt dus extra hulpkracht beschikbaar vanuit de accu van de fiets afhankelijk van de kracht op de trappers door te trappen. Aan de hand van de trap intensiteit bepaalt de sensor de ondersteuning die het elektrische systeem aan de fietsbeweging moet meegeven.
Bij een Pedelec wordt er dus een connectie gemaakt tussen de motor en de trappers.
E-bike
Een E-bike is een elektrische fiets waarbij er niet getrapt hoeft te worden. Door aan de gashendel te draaien kan de fietser zijn snelheid bepalen. Bij dit soort elektrische fietsen staan de motor en de trappers dus niet met elkaar in verband.
Type motor van een elektrische fiets
Bij het aanschaffen van een elektrische fiets heb je de keuze uit drie soorten motors. Zo bestaan er Elektrische fietsen met voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor.
Voorwielmotor
De elektrische fietsen met voorwielmotor zijn heel vriendelijk in onderhoud. Ze zijn robuust, simpel en goedkoop. De motor is ook krachtig en tegelijkertijd erg stil. De voorwielmotor valt bijna niet op en zodra de fietser begint te fietsen wordt hij geholpen door de voorwielmotor omdat dit type motor middels een rotatiesensor werkt.
Een voorwielmotor kan je combineren met alle versnellingssystemen. Zo is het mogelijk deze te combineren met de derailleurversnelling, de naafversnelling en ook met de cardanasaandrijving.
De voorwielmotor begint te werken zodra je wegrijdt. Het is mogelijk om in alle
versnellingen weg te rijden. De aandrijving van deze motor is verbonden met de trapas. Dus zelf wanneer je zwaar trapt, krijgt de motor het ook zwaar. De voorwielmotor helpt je gelijk in elke versnelling.
Een nadeel van de voorwielmotor is dat je tijdens het fietsen het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken door de motor. Hierdoor kan het voorwiel doorslippen onder bepaalde omstandigheden.
Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor een zwaarder stuurgedrag en kun je de fiets aan de voorzijde lastiger optillen.
Middenmotor
Elektrische fietsen met middenmotor zijn het populairste omdat ze een hele fijne fietservaring bieden. De middenmotor maakt een elektrische fiets stabiel tijdens het rijden doordat het laag in het midden van de fiets is gemonteerd hierdoor is hij ook makkelijk te tillen. Het fietsen met een middenmotor geeft een natuurlijke gevoel van trapondersteuning door Daarnaast is een middenmotor goed te combineren met alle soorten versnellingen. Bij het plakken van de voor en achterband zit de motor niet in de weg.
Aan de andere kant is de middenmotor heel erg storingsgevoelig. Deze heeft ook een hoge instap hoogte wat sommige mensen niet prettig vinden.
Achterwielmotor
Een elektrische fiets met achterwielmotor is erg stil en strakker te besturen en geeft de meest natuurlijke rijbeleving. Zo een fiets is ook lichter en heeft meer versnellingen waardoor in heuvelachtige terrein beter kunt fietsen.
Omdat het gewicht op de achterkant van de fiets gevestigd is, is het hierdoor lastiger de fiets te verplaatsen.
Als je een lekke band hebt, kun je de achterwiel niet zelf verwisselen. De ondersteuning moet met een computerprogramma opnieuw worden afgesteld na het verwisselen. Voor het wisselen van de achterband moet je dus langs de fietsenmaker.
Prijsverschillen tussen elektrische fietsen
Er zijn verschillende prijsverschillen te zien tussen de verschillende elektrische fietsen. Zo zijn er elektrische fietsen te koop voor een paar duizenden euro’s maar ook e-bikes vanaf een paar honderd euro.
Voor een goede, sterke en kwalitatieve elektrische fiets moet je rekenen op een startprijs van minimaal €1100,- Duurdere e-bikes boven de €2600,- zijn geïntegreerd met luxe onderdelen en geavanceerde technieken.